Uusin kuva

Vuoden Kuoro 2022

Maaliskuussa 2023 Naiskuoro Pihlaja valittiin Suomen Naiskuoroliiton Vuoden kuoroksi 2022! Tule kanssamme juhlimaan Vuoden kuoro - taipaleemme päätöstä ikimuistoiseen konserttiin Mikael Agricolan kirkkoon 6.4. klo 18. Konsertissa Naiskuoro Pihlaja esittää kattavan poikkileikkauksen ohjelmistonsa helmiä, ja Naiskuoroliitto paljastaa seuraavan Vuoden Kuoron. Vapaa pääsy, ohjelma 20€ ovelta.

Naiskuoro Pihlaja konsertoi Haagissa kesäkuussa

Haagiin kesäkuussa matkaava Pihlaja on viimeisen vuoden ajan ollut suomalaisen kuorokentän eturivissä, saatuaan Suomen Naiskuoroliiton Vuoden kuoro -tunnustuksen. Kuoro on taidollisesti ja taiteellisesti korkealla tasolla. “Vuoden Kuoro titteli on tuonut motivaatiota ja avannut uusia yhteistyömahdollisuuksia. Nimityksen myötä olemme herättäneet uudenlaista kiinnostusta myös Suomen ulkopuolella”, Pihlajan taiteellinen johtaja Karla-Maria Toiviainen kertoo. Toiviaisen työ suomalaisen naiskuoromusiikin, kulttuurin ja taiteen edistäjänä Alankomaissa on laajasti tunnettua, sillä hän toimi vuosina 2012-2020 Haagissa asuessaan Suomalaisen Naiskuoro TAIKA:n taiteellisena johtaja. Paluumuutettuaan Suomeen Toiviainen valittiin Naiskuoro Pihlajan taiteelliseksi johtajaksi vuoden 2021 alussa.

Haagissa Naiskuoro Pihlajalla on kolme eri konserttia:

Perjantaina 7.6. klo 20: Taide on oleellista – konsertti yhdistää Pihlajalle sävellettyjä ja sovitettuja suomalaisia ja kansainvälisiä kuoroteoksia, rakastettuja klassikoita ja runsaasti suomalaista naiskuoromusiikkia modernin kuva- valokuva- ja videoitaiteen sekä tanssin kanssa. Konsertti tarjoaa yhteisöllisyyttä ja aistikokemuksia.

Lauantaina 8.6., aika TBA: Naiskuoro Pihlaja konsertoi yhdessä Suomalaisen Naiskuoro TAIKA:n kanssa. Yhteiskonsertti on kuorojen monivuotisen yhteistyön jatkumoa. Viimeksi Pihlaja konsertoi yhdessä TAIKA:n kanssa Haagissa vuonna 2016 konsertissa ’TAIKA and Pihlaja in het Paleis’. Kuten silloinkin, tässä kesäkuisessa Pihlajan ja TAIKA:n yhteiskonsertissa kuullaan molempien kuorojen omaa ohjelmistoa, sekä kuorojen yhdessä esittämiä lauluja.

Sunnuntaina 9.6., aika TBA: Pihlajan kolmas Haagin konsertti on kuoron vuonna 2022 lanseeraama rauhoittava Meditaatiokonsertti, jossa yleisö makaa hämärän salin lattialla ja kuoro ympäröi kuulijat laulullaan sekä lyhyillä puhutuilla teksteillä. Konserttiin sisältyvä meditatiivinen osuus ei ole sidoksissa tiettyyn uskontoon tai elämänkatsomukseen vaan sopii kaikille.

Tervetuloa kaikkiin kolmeen Naiskuoro Pihlajan konserttiin!

Naiskuoro Pihlajalle myönnettiin kolme hopeleimaa Tampereen Sävelen kuorokatselmuksessa kesäkuussa 2023!

Uusin musiikkivideomme Yesterday julkaistiin kesäkuussa 2023! Yhteistyökumppanimme tällä kertaa tietenkin Myppypuron oma Yesterday Cafe.

Naiskuoro Pihlaja on Suomen Naiskuoroliiton Vuoden kuoro 2022!

"Vuoden kuoro 2022 -hakemuksia tuli useita ja taso oli todella korkea, valinta ei ollut helppo. Lopulta tämä kuoro erottui muista hakijoista aika ylivoimaisesti. Kuoron toiminta näyttäytyi monipuolisena ja aktiivisena, hyvin suunniteltuna, pitkäjänteisenä ja päämäärätietoisena. Kehityskaari on nähtävissä ja kuultavissa. Kuoro näyttäytyy ulospäin vahvasti yhteisöllisyyttä korostavana, unohtamatta yksittäisen laulajan roolia kuoron dynamiikassa, sekä positiivisena ja innokkaana. Naiskuoromusiikin ja taiteen eteen tähän mennessä tehty työ ansaitsee kiitoksen.”

Kiitos Naiskuoroliitto!

Naiskuoro Pihlaja perustettiin Helsingissä keväällä 2003. Kuorossa laulaa innokas joukko naisia, jotka tekevät töitä tavoitteellisesti ja paneutuen. Kuoron ohjelmistossa on monipuolisesti edustettuna klassinen ja moderni musiikki sekä kansanlaulut ja kevyt musiikki.

Kuorossa on tällä hetkellä 39 aktiivista laulajaa, ja laulamme jopa kuuteen ääneen jakautuen. Tammikuussa 2021 Naiskuoro Pihlajan johtajana aloitti musiikin maisteri, kuoronjohtaja Karla-Maria Toiviainen. Teemme aktiivisesti yhteistyötä suomalaisten ja kansainvälisten musiikin ammattilaisten kanssa. Naiskuoro Pihlaja konsertoi, osallistuu laulukilpailuihin ja festivaaleihin, levyttää musiikkia, ja harjoittelee ahkerasti. Voit myös tilata koko kuoron tai pienryhmän omaan tilaisuuteesi laulamaan.

Kuoron toiminnan mahdollistaa Naiskuoro Pihlajan kannatusyhdistys ry. Kaikki kuorolaiset kuuluvat kannatusyhdistykseen, ja osallistuvat aktiivisesti sen toimintaan. Kannatusyhdistys mahdollistaa kuoronjohtajan palkkaamisen ja tukee kaikkea Naiskuoro Pihlajan toimintaa. Jos sinäkin haluat tukea kuoroa, voit liittyä kannatusjäseneksi.

Naiskuoro Pihlajan esiintymisasuna on suurimmassa osassa konsertteja joko kokovalkoinen tai kokomusta asu. Asun koristeena on kaulakoru, joka on valmistettu puuhelmistä, nahasta ja silkkinauhasta. Korun punaiset helmet edustavat pihlajanmarjoja ja nahasta tehdyt lehdet ovat syksyn väreissä. Korun on suunnitellut Liisa Riski, joka on myöskin valmistanut jokaisen korun käsityönä.

Naiskuoro Pihlaja harjoittelee maanantaisin Myllypuron kirkolla (Neulapadontie 12, 00920 Helsinki). Koronarajoitusten aikana harjoituksia pidettiin myös zoom-aplikaation välityksellä ja ulkona turvavälein.

Voit lähettää kuorolle sähköpostia osoitteeseen: naiskuoropihlaja(at)gmail.com.

Seuraa meitä somessa

This page was last updated on 25.3.2024. Photos of Pihlaja by Santtu Perkiö / Thomas Vollmann / Naiskuoro Pihlaja.